fbpx
Dinamikus árazásJövedelmezőség

Tapasztalatok első kézből a dinamikus árazásról

Legnagyobb, független magyar szállodaüzemeltetőként az Accent Hotels élen jár a profit maximalizálással kapcsolatos megoldások alkalmazásában.

Az utóbbi években a szakmát aktívan foglalkoztatja a dinamikus árazás, mint bevétel növelési lehetőség. Mivel az Accent Hotels ennek alkalmazásában is kiemelkedő tapasztaltot tudhat maga mögött, így Kerek Péter ügyvezető helyettest és stratégiai igazgatót kérdeztük az ezzel kapcsolatos tapasztalatokról.

Mióta alkalmaznak az árképzésben dinamikus árazást?

A budapesti szállodáinkban a 2000-es évek közepe óta használunk dinamikus árazást. Ott a technológia és az árképzés is lehetővé tette ezt, illetve a kereslet is korábban terelődött az online térbe. A szabadidős, főként vidéki wellness szállodákban az elmúlt 5-6 évben került nagy hangsúly a dinamikus árazásra. Ahogy a booking.com betört a belföldi szabadidős piacra és óriási marketing ráfordítással megszólított belföldi wellness célú vendégeket, egyre kisebb jelentősége maradt a klasszikus csomagajánlatoknak és előtérbe kerültek a szoba+félpanzió foglalások.

A csomagajánlatok (pl. wellness kezeléssel kibővített, több éjszakás ajánlatok) gátját képezték a dinamikus árazásnak, mert kevés OTA partner tudta technológiában lekövetni, hogy a csomagajánlat fix részei és a szobaár online változtatható legyen.

booking.com megjelenésével a szállodások is felismerték, hogy a piacnak nincs szüksége feltétlenül a hangzatos csomagokra, mert a lényeg a vendég számára a szoba és az ellátás (ez utóbbi sem minden esetben).

Mik az eddigi tapasztalatok?

Egyértelmű bevételnövekedést realizáltunk, esetenként évről évre 5-10%-os átlagárnövekedés is jelentkezik. Egyre gyakorlottabbak lesznek a kollégák is, de a vendégek is tudatosabban foglalnak.
Jobban figyelnek az előfoglalás lehetőségére, értik, hogy nőhet a szoba ára az idő előre haladtával, és elfogadják ezt. Összességében pozitívak a tapasztalatok.

Ön szerint minden szállodában alkalmazható, vagy esetleg van olyan specifikus tényező, amiért valahol ez nem megoldható?

Minden szállodában tudjuk alkalmazni, igaz, van olyan piac, ahol nehezebben. Az osztrák vendégkör kevésbé digitalizált, ezt nem csak mi, de számos OTA partnerünk is érzékeli. Főleg az a vendégkör, aki Ausztriából Magyarországra jár wellness szállodába. Ott kicsit nehezebb élni a dinamikus árazás lehetőségeivel.

Volt-e a bevezetésnek problémás része a munkaszervezés szempontjából? Mennyire volt könnyű az átállás?

A fejekben kellett átállni, bátorság kellett hozzá. El kellett hinni a kollégáknak, hogy a csomagajánlatokat el lehet engedni, anélkül is meglesz a bevétel. Voltak kisebb-nagyobb bukdácsolások, amikor valaki elfelejtett árat emelni, ezért beragadt egy-egy időszak alacsony áron, amiből több bevételt is ki lehetett volna hozni. Ezek tanulási folyamatok, de jól haladunk.

Több, vagy kevesebb munkájuk van a dinamikus árazás használatával?

A folyamatosan fejlődő technológiának hála, nincs vele több munka. Ha nem lennének channel management programok, és minden csatornán egyesével kellene átállítani az árakat, akkor az nagyon sok többlet munka lenne. Szerencsére az IT ipar is felismerte a szállodák (és repülőtársaságok) igényét, és készültek olya szoftverek, amik segítségével egy kattintással állítható számtalan csatornán az ár, így rengeteg munka megspórolható.

Mennyi idő után érzékelték a dinamikus árazás pozitív hatását?

Ha valaki elkezdi csinálni, akkor rövid távon, az első pár hónap után jelentkeznek az eredmények.

Mi az, ami Ön szerint elengedhetetlen egy szálláshely esetében a dinamikus árazás alkalmazásánál?

Technológiai felkészültség, a kollégák tréningezése, egyértelmű kommunikáció az online felületeken és a teljes menedzsment elköteleződése a dinamikus árazás mellett.

Válassza a Hotrest szálloda szoftver, mert cserébe:

  • modern, könnyen használható és tanulható szálloda szoftvert kap
  • folyamatosan új PMS funkciókat kap plusz költségek nélkül
  • biztosítjuk a mindenkori törvényi megfelelést (pl. NTAK), plusz költségek nélkül
  • megbízható supportot adunk, plusz költségek nélkül
  • bármikor visszamondhatja, így nincs kockázat
  • segítünk csökkenteni hotele /panziója adminisztrációs terheit